• Home
  • Blog
  • Waarom bestaande geoptimaliseerde pagina's posities in een nieuwe website lager positioneren

Waarom bestaande geoptimaliseerde pagina's posities in een nieuwe website lager positioneren

Regelmatig kom ik website eigenaren tegen die toe zijn aan een nieuwe website en ervanuit gaan dat de SEO teksten op hun oude site probleemloos overgezet kunnen worden zonder verlies van vindbaarheid. Helaas gaat die vlieger in de meeste gevallen niet op. Maar soms is er wel een oplossing. In dit artikel leg ik je uit waarom je een groot deel van je zoekmachine optimalisatie verliest na het overzetten. Verder geef ik je een aantal nuttige tips om jouw oude SEO teksten toch te kunnen gebruiken. Op de eerste foto zie je een stabiele zichtbaarheid in Google.

Hoe een website werkt

De werking van jouw website kun je als volgt zien: het middenstuk waarin je tekst staat, is in feite een zwart gat. Zodra een zoeker een bepaald zoekwoord in een zoekmachine tikt en daarbij een webpagina van jou in de zoekresultaten naar voren komt, kan de zoeker op dat zoekresultaat klikken. Vervolgens daalt deze tekstpagina in dat zwarte gat op jouw website. Zodra een zoeker op een ander zoekwoord zoekt, waarop een andere webpagina van jouw website is geoptimaliseerd, daalt die webpagina in dat zwarte gat. Het omhulsel of template rond het zwarte gat verandert echter nooit.

Positierapport Voorbeeld 01
Positierapport Voorbeeld 02
Positierapport Voorbeeld 03

De template en zoekmachine optimalisatie

Een template bevat een menu met hoofdcategorieën en eventuele subcategorieën. Verder zie je bovenin een header met foto’s en meestal aan de rechterkant een kolom voor bijvoorbeeld acties, contactgegevens of speciale modules of wat je er verder in hebt. Bij het optimaliseren van webteksten, tellen zoekmachines niet enkel de teksten mee die in een tekstdocument staat. Ook alle optimalisatie onderdelen zoals links, vetgedrukte woorden, tekst in kolommen en menu’s zijn medebepalend voor de totale zoekmachine optimalisatie.

Wat er gebeurt met oude SEO teksten in een nieuwe website

Je hebt een mooie website met goede SEO teksten die scherp zijn geoptimaliseerd. Na een paar jaar wil je graag een nieuwe website laten maken. Je kiest ditmaal voor een andere webdesigner. Jouw huidige SEO teksten wil je laten overzetten naar de nieuwe website. Heeft dit gevolgen? Ja, dat heeft het wel degelijk. Jouw webteksten zijn wel dezelfde, maar de template is anders. De nieuwe template bevat andere SEO elementen dan jouw huidige template waarop jouw SEO teksten zijn geoptimaliseerd. In de praktijk betekent het eenvoudig dat je de goede posities die je nu hebt, met de bouw van de nieuwe website voor ongeveer 80% zult verliezen. Concreet houdt deze actie een verlies van je omzet in. Op de middelste foto kun je zien hoe de daling van de zichtbaarheid in gang wordt gezet na het overzetten van de SEO teksten naar een nieuwe website. Op de rechter foto zie je hoe de zichtbaarheid in de 4 weken daarna verder daalt naar onvindbaarheid.

Wanneer werken bestaande SEO teksten wel

Toch is er een oplossing om jouw huidige teksten met de zoekmachine optimalisatie mee te nemen. Ga hiervoor in zee met een webbouwer die nauw samenwerkt met een echte SEO copywriter. In bepaalde gevallen is er wél een goede oplossing waarmee verlies van je vindbaarheid kunt voorkomen en toch een nieuwe website krijgt. Het bespaart je in elk geval honderden euro’s. Zelfs als je extra wensen hebt bij een nieuwe website ben je veel minder geld kwijt aan een heroptimalisatie.

7 tips als je bestaande SEO teksten in een nieuwe website wilt plaatsen

  • Gooi niet zomaar weg wat je met je zoekmachine optimalisatie aan posities hebt opgebouwd
  • Overleg eerst met je huidige webbouwer en SEO copywriter voordat je vertrekt
  • Bespreek met de huidige partijen de mogelijkheden om een nieuwe website te bouwen met behoud van zoekmachine optimalisatie
  • Ga geen SEO teksten tot aparte alinea’s verknippen voor meer webpagina’s
  • Vraag een actueel positierapport op aan je huidige SEO specialist
  • Ga enkel in zee met een SEO copywriter die optimaliseert met geavanceerde SEO software
  • Handmatige zoekmachine optimalisatie is natte vingerwerk en zal nauwelijks resultaat opleveren

Auteur: Kiki Koning