• Home
  • Blog
  • Waarom zoekwoorden met hoog zoekvolume niet altijd voldoen

Waarom zoekwoorden met hoog zoekvolume niet altijd voldoen

Zoekwoorden en zoekwoordgroepen zijn de woorden die zoekers invullen of inspreken als zoekopdracht bij een zoekmachine als Google, Bing of Yahoo. Webpagina’s die hierop zijn geoptimaliseerd, verschijnen in de zoekresultaten. Maar hoe vind je nu de juiste zoektermen? In deze blog lees je er alles over.

Zoekwoorden bepalen kost je veel tijdgoede zoekwoorden vinden niet eenvoudig

Natuurlijk wil iedereen graag zijn webpagina’s op de eerste pagina in de zoekresultaten zien. Daar gaat veel werk aan vooraf. Allereerst is het zaak om de juiste zoekwoorden te vinden die zijn gerelateerd aan jouw webpagina’s en waarop mensen ook daadwerkelijk zoeken. Een trefwoord waarop niet of nauwelijks wordt gezocht, zal in de meeste gevallen op de eerste plek in de zoekresultaten staan, maar gaat je nooit bezoekers of klanten opleveren. Het gebruik van de juiste zoektermen zal snel een beter resultaat geven.

Waar vind je de juiste zoekwoorden

Voor het vinden van goede zoekwoorden zijn diverse manieren. Allereerst kun je door te brainstormen een lijst aanleggen met gerelateerde woorden en zinnen waarvan jij denkt dat potentiële klanten daarop zoeken. Vervolgens heb je van elk van die woorden het zoekvolume nodig. Een zoekvolume bestaat uit het aantal maandelijkse zoekopdrachten en het geschatte aantal bezoekers. Om die te vinden, heeft Google Adwords een handige gratis Keyword Tool die ook mogelijkheden biedt voor suggesties.

Kwaliteit en moeilijkheid van sleutelwoordenmoeilijkheidsgraad zoektermen een belangrijke factor bij keuze

Veel websitebezitters denken ten onrechte dat zoektermen met het hoogste zoekvolume ook de beste zijn. Daardoor gebruiken ze al snel de verkeerde trefwoorden met als resultaat weinig of geen klanten. Elk zoekwoord heeft namelijk een bepaalde kwaliteit en een moeilijkheidsgehalte. Een trefwoord met een hoge KEI of Keyword Effectiveness Index kan voor hetzelfde geld behept zijn met een hoge moeilijkheidsgraad. Hierdoor is het onmogelijk is om op de 1ste pagina van de zoekresultaten te komen. Daarom is het in beginsel onverstandig om meteen woorden met een hoog moeilijkheidsgehalte te gebruiken.

Bepalen van het moeilijkheidsniveau van je trefwoorden

Als de webpagina’s van de zoekresultaten op de eerste pagina van Google zwak zijn, dan ligt de moeilijkheidsgraad laag. Als webpagina’s goed zijn geoptimaliseerd, ligt de moeilijkheidsgraad een stuk hoger. De hoogte van die moeilijkheid wordt onder andere bepaald door de volgende factoren:

Gebruik van long tail zoektermen zijn een goed alternatieflong tail

Als je pas begint met je zoektocht naar goed bruikbare zoekwoorden waarop je wel hoog kunt scoren, kun je beter kiezen voor zoekwoordgroepen ook wel long tail trefwoorden genoemd. Ze bestaan uit 2, 3 of 4 woorden. Meestal hebben ze een lager zoekvolume, maar veel minder concurrentie. 

Auteur: Kiki Koning