• Home
  • Blog
  • Zoekwoord efficiëntie bepalen met KEI index

Zoekwoord efficiëntie bepalen met KEI index

Bij zoekwoordonderzoek zijn het aantal maandelijkse zoekopdrachten en de concurrentie cruciaal. De rivaliteit bestaat in dit geval uit het aantal websites dat ook strijdt om een goede plek in de zoekmachines voor het betreffende zoekwoord. Om rivalen de pas af te snijden, ga je op zoek naar trefwoorden met weinig competitie waarop men vaak zoekt. Maar hoe vindt je die woorden? 

Goede sleutelwoorden vinden met de KEI indexKEI index voor vinden goede zoekwoorden

De Keyword Effectiveness Index, afgekort KEI is een handige formule voor het berekenen van de doeltreffendheid van een zoekwoord als het om concurrentie gaat. SEO’s gebruiken de KEI bij hun zoekwoordanalyses. Deze zit ingebouwd in de meeste SEO software. De KEI-formule lost onduidelijkheden over zoekvolume en concurrentie voor een deel op. In een eerder blog legde ik uit waarom het gebruik van zoektermen met een hoog zoekvolume niet altijd goed uitpakt. 

Hoe werkt de KEI-formule?

De KEI index werkt volgens een ingewikkelde rekenmethode die je een reëel beeld kan geven van de verhouding tussen het aantal zoekopdrachten per maand en het aantal concurrerende websites voor dat zoekwoord. Mits je filters toepast. Des te hoger de uitkomst van die berekening, des te interessanter het sleutelwoord. De KEI-waarde voor een trefwoord bestaat normaliter uit het aantal maandelijkse zoekopdrachten² / het aantal concurrerende websites. Maar let op: dit is lang niet altijd het geval. Voor sommige zoekwoorden wordt een meer complexe KEI-formule gebruikt met extra parameters en logaritmes. De uitkomst is afhankelijk van de gebruikte bron voor de concurrentie en de waarde van de basisformule. Alleen goede SEO software is in staat om deze complexe berekening te maken.

Voorbeeld van een KEI-berekeningSEO blog Kiki Koning

Laten we aannemen dat op het woord ‘binnenzonwering’ 590 keer per maand wordt gezocht. In de zoekresultaten voldoen 2.220 websites aan die criteria. Dit getal verschijnt boven in je browser. De KEI voor ‘binnenzonwering luidt dan: 590 x 590 / 2.220 = 156,802. Zelf gebruik ik het liefst KEI-waarden boven de 0,005.

Nog een beer op de weg

Een hoge KEI is zeker geen garantie voor succes. Wel kan de KEI je een eind in de goede richting helpen. Maar er is nog die andere belangrijke factor die de keuze voor een bepaalde zoekterm in de war kan gooien. Ik heb het hier over de moeilijkheidsgraad. Na het vaststellen van de KEI-waarde, is het noodzakelijk om de moeilijkheidsgraad van het zoekwoord te meten. Deze is, samen met de KEI-waarde, in hoge mate doorslaggevend bij de keuze voor een zoekterm. Een moeilijkheidsgraad is gebaseerd op het aantal backlinks van de concurrentie, hun on-page optimalisatie, Alexa rank, activiteit op de sociale media en de leeftijd van het domein. 
 
Voorbeeld uitkomst KEI berekening

Gebruik van filters bij berekenen van de KEI 

De KEI-formule moet je goed doordacht toepassen. De ene concurrent zal namelijk zijn trefwoorden enkel in de bodytekst hebben, terwijl anderen die in de meta-title of de ankerteksten hebben staan. In de praktijk houdt dit in dat je zonder te filteren iedere website voor dat woord in de zoekresultaten krijgt en dat is niet de bedoeling. Omdat de belangrijkste plaats voor een zoekwoord de meta-title is, kunnen we de ‘valse’ concurrenten uitschakelen en alleen websites over te houden die ook hun sleutelwoord in de title-tag hebben staan. Dit uitschakelen gebeurt met een filter. Je kunt hiervoor in het zoekveld van een browser het volgende intikken:  intitle: binnenzonwering of allintitle: binnenzonwering. Dit geeft een realistische KEI-uitkomst die is gebaseerd op het aantal ware concurrenten.
 
Auteur: Kiki Koning